Міфи про козацькі шаровари

Слід відзначити, що під постами та статтями про просту інформацію щодо історичного одягу козаків та українців в 16-18 ст. виникають шалені дискусії, які навіть переходять в образи. Чомусь деяким людям здається, що всі як один козаки, (або принаймні лише запорожці) повинні були у 16-18 століття носити дуже широкі штани (шаровари), перейнявши, затрофеївши їх у тюркських народів, турків та татар. Також деякі малообізнані люди стверджують, що українські козаки зовсім не носили шаровари, але це також не так. Шаровари у свій час були вагомим елементом козацького вбрання Розглянемо детальніше, як же було в історичній дійсності? Коли у запорозьких козаків виникла мода на дуже широкі штани шаровари й що це за вид одягу?
Для наочності розглянемо малюнок Норблена 1780-90-х років українського козака в історичних шароварах. Найбільш увагу на малюнку привертають увагу дуже широкі штани знані як шаровари. Фахівці з пошиття одягу визначили про вірогідна ширину штанини шароварів на малюнку, або напівобхват в районі 50-60 см. Себто повний обхват однієї штанини історичних шароварів був 100-120 см. матерії. Це реально дуже багато як мені розповів фахівець з того матеріалу, що пішло на пошиття одних шароварів, можна було б пошити двоє штанів і вони не були б в обтяжку. З цього можна зробити висновок, що шаровари турецької моди були вартісним одягом і коштували в півтора, а то і два раз більше, ніж звичайні вузькі та середні штани з полотна, які носили більшість українських селян 18 століття. Виділяє шаровари серед решти типів штанів така особливість, що вони однаково широкі по всій довжині штанини, а надлишок матерії нависає на зразок грибної шапки над взуттям частково їх приховуючи. Так що на історичних малюнках козаків на яких чітко видно верхній край взуття шаровари ніяк не можуть бути зображені.
Треба додати, що деякі дослідники, називають шароварами всі типи штанів, які не щільно облягають ноги. Але це велика помилка, шаровари це реально дуже широкі штани, підкреслюю дуже широкі!!! десь у 2,5 раза ширші ніж ті середні штани, які зображені на реконструкції Тимчака. Загалом в 17 столітті на теренах Європи було відомо до 30 різновидів одягу для ніг не рахуючи взуття.
Мало хто знає, що дуже широкі штани (шаровари) в турків і татар і навіть персів 16-17 ст. були досить рідкісним видом одягу, який носила дуже обмежена кількість елітних воїнів. Мода на широкі штани в Туреччині з’являється наприкінці 17 століття десь у 1680-90-х роках і поступово розповсюджується серед татар. Так що козаки в 16 чи в середині 17 ст. скоріше за все не могли затрофеїти шаровари. Історичні джерела прямо вказують на те, що українські козаки носили, традиційні для українського суспільства як і для суспільства всієї Європи вузькі та середні штани.
У 14-му на початку 18 ст. носіння вузьких чи середніх штанів було загальноєвропейською модою: англійці, французи, голландці, угорці, швейцарці, поляки, литовці сотні років, воювали, їздили верхи у вузьких (середніх) штанях і їм було цілком комфортно було в них. На теренах України також були поширена загальноєвропейська мода на верхній одяг для ніг та сідниць і я не бачу в цьому нічого українофобського чи меншовартісного в тому, що український козак в 16-17 столітті носив штани схожі на штани англійця, француза чи швейцарця.
Цілком вірогідно, що небагаті запорозькі козаки одягали трофейний одяг вбитих ворогів та сам як трофеїли ворожу зброю та амуніцію. Втім широкі штани були в цей час надзвичайною рідкістю і серед турків і татар так що можна умовно вважати, що в 16 і до кінця 17 століття запорожці зовсім не носили шароварів. Хоча чисто теоретично, ймовірно були якісь виключно рідкісні випадки коли в 16-17 ст. один із тисячі козаків здолавши бусурманського воїна чи купця работоргівця який носив широкі штани і вирішував деякий час поносити ворожий одяг.
Проте ситуація змінюється з початком 18 ст. якщо бути точнішим з 1720-х років. Внаслідок знищення московським військом Чортомлицької Січі (1652-1709) запорожці були змушені переселитися на території Кримського ханства де засновують Олешківську Січ. (1711-1734). Під час перебування в Олешках, відбувається активізація торгівлі між козаками та татарами і серед козаків-запорожців поширюється мода на дуже широкі штани (шаровари). Треба додати що з початком 18 століття кримські татари майже повністю припиняють людоловсько-грабіжницькі напади на українські землі. Поступово серед запорозького козацтва дуже широкі штани стають вагомим елементом одягу, хоча навіть і в 18 ст. їх носили далеко не всі козаки поголовно. В часи Підпільненської (Нової) Січі (1734-1775 та Задунайської Січі (1776-1828) шаровари стають ще більш поширеним одягом серед козаків, але навіть тоді не можна говорити що 100% козаків вказаного періоду носили широкі штани. Носили такий тип штанів у середині 18 ст. максимум до 70% відсотків козаків, а серед широкого загалу чоловічого населення України вказаного періоду переважали середні та вузькі штани, згідно загальноєвропейської моди.
Ми можемо говорити про те що шаровари, як одяг запорозьких козаків 18 початку 19 століть
Ми можемо говорити про те що шаровари, як одяг запорозьких козаків 18 початку 19 століть увійшов до культури українського народу. Саме козаків у шароварах запам’ятали українці, український народ і виразив це у творчості 19 століття. Козаків у шароварах зображували різні художнику, цей вид одягу описували письменники у своїх творах, це досить сильно популяризували цей вид одягу зробивши його вже із другої половини 19 століття складовою частиною української культури. Однак вже у 20 столітті шаровари буквально вкарбувався у масову свідомість українців, чимало людей помилково вважають, що шаровари, були єдиним видом одягу для ніг для українських козаків, (а то і взагалі всіх українців чоловічого роду) всіх історичних епох і надзвичайно гостро сприймають достовірну інформацію, про те що в 16-17 столітті, переважна більшість козаків носила інші різновиди штанів. Не маю нічого проти того, щоб шаровари носили сучасні українці, ми живемо у вільній демократичній країні, де кожен вільно обирає той одяг який йому подобається.
Хочу підкреслити, що українські історики чи реконструктори історичного одягу ніколи не казали, що шаровар не існувало, чи про те що запорозькі козаки ніколи не носили шаровар! Треба усвідомити просту істину, що одяг українських (запорозьких) козаків різнився у 16-му середині 17 століття козаки одягалися по іншому ніж в середині 18 ст. Широкі штани шаровари були поширеним серед козацтва у 18 початку 19 століть, а українські козаки 16-17 ст. носили вузькі та середні штани згідно загальноєвропейської моди. В цій простій, як варена картопля, істині абсолютно немає нічого образливого. Маловідомий факт при першому перекладі українською важливого твору французького інженера та картограф Гійом Левассер де Боплан (1600-1673) «Опис України кількох провінцій королівства польського, що тягнуться від кордонів Московії до границь Трансільванії разом з їхніми звичаями, способом життя і ведення воєн». Перекладачем свідомо чи не свідомо було зроблена помилка у козаків згадані «шаровари». Однак кандидат історичних наук, етнологиня Оксана Косміна надає таку інформацію у своєму описі пан Боплан про шаровари не згадує. Ця згадка є лише в перекладі його тексту.
- Якщо відкрити факсимільний двотомник – повний передрук трактату "Description d'Ukranie…", виданого в Руані у 1660-му році, в оригінальному тексті французькою мсьє Боплан пише не про шаровари, а про… кальсони (d'un caleçó). Тобто, скоріш за все мова йшла про вузькі полотняні штани. Ці вузькі штани на портретах козаків та шляхти також зобразив Вільгельма Гондіуса на двох картах Боплана 1648 та 1660 років.
У підсумку можна запропонувати таку періодизацію ШАРОВАРІВ.
- Безшароварний період історії українського козацтва кінець 15-го і по 1680 рік. Абсолютна більшість українського козацтва в цей період не носила шаровар, втім вірогідно були рідкісні випадки носіння дуже широких (трофейних) штанів.
- Перехідний період. 1680-1728 рік
- «Епізодичне носіння шароварів» 1680-1711 до заснування Олешківської Січі. Цей часовий проміжок характеризується підтвердженими історичними джерелами епізодами носіння шароварів українськими козаками. Хоча в цей підперіод шаровари все ще рідкісний вид одягу.
- 1711-1728 роки. Умовно його можна назвати «Поширення шароварів серед українського козацтва». У цей підперіод шаровари вже перестають бути рідкісним видом одягу і серед козацтва поступово поширюється мода на шаровари.
- Шароварний період 1728-1828 датування умовне, верхня межа падіння Задунайської січі. В цей період шаровари стають панівним видом одягу для ніг серед українського козацтва. Але треба обмовитися що серед всього загалу чоловічого населення України вказаного періоду переважали середні та вузькі штани, згідно загальноєвропейської моди. Хоча шаровари теж носили чоловіки із різних верств населення тогочасної України.
Однак в цілому питання історичного одягу, що по суті є другорядним. Є набагато важливіші питання з соціально-економічного, політико-правового сфер, історичної демографії українських земель 16-18 ст. Не треба через це другорядне питання конфліктувати.
Найбільш точна реконструкція вбрання та зброї українського козака часів національно-визвольної війни Богдана Хмельницького 1648-1657 років.
Реальний історичний одяг козака:
Представлений на фото комплект одягу, озброєння та спорядження козака-реєстровця армії Богдана Хмельницького (реконструкція Тараса Тимчака), складається з таких речей:
- 1. Шапка з сукняним шликом, полотняною підкладкою та хутряним околишом.
- 2. Жупан з сукна з лляною підкладкою та олов’яними ґудзиками.
- 3. Штани сукняні.
- 4. Чоботи шкіряні з металевими підківками на каблуках.
- 5. Ладівниця для набоїв обшита шкірою.
- 6. Дерев’яна ложка в шкіряному футлярі.
- 7. Ніж.
- 8. Вилка-рожон.
- 9. Ремінь шкіряний для кріплення порохівниці.
- 10. Порохівниця дерев’яна, обтягнута шкірою.
- 11. Натруска, що використовувалась для підсипання дрібно розтертого пороху на поличку самопала.
- 12. Шабля угорсько-польского типу.
- 13. Сумка-гаманець.
- 14. Крейцер для пробивання затравного отвору в самопалі.
- 15. Поясна сумка зі шкіри для рушничного приладдя та речей побутового призначення.
- 16. Сумка для речей побутового призначення.
- 17. Сокира.
- 18. Самопал з крем’яним замком балтійського типу.
- 19. Опанча – широкий плащ-накидка з виложистим коміром, пошита з грубого сукна та овечої шкіри.
